شهادت امام هادی علیه السلام بنا به نقلی

از دانشنامه‌ی اسلامی

تقویم هجری قمری

روز واقعه:27 جمادی الثانی
سال 254 هجری قمری


امام علی بن محمد هادی علیه‌السلام، پیشوای دهم شیعیان در نیمه ذی الحجه سال ۲۱۲ در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدرش امام محمدتقی علیه‌السلام پیشوای نهم شیعیان و مادرش سمانه مغربیه بود.

امام هادی علیه‌السلام پس از شهادت جانسوز پدر بزرگوارش امام جواد علیه‌السلام در بغداد به مقام منیع امامت نایل شد. در آن زمان هشت سال و پنج ماه از عمر شریفش گذشته و به همراه مادر ارجمندش در مدینه بسر می‌برد. از آن هنگام به مدت سیزده سال در مدینه اقامت داشت تا این که متوکل عباسی (دهمین خلیفه عباسیان) که در دشمنی با اهل بیت علیهم‌السلام معروف و مشهور بود، در سال ۲۴۳ قمری آن امام همام را به سامرا (مقر خلافت خویش) طلبید و در نزد خود وی را تبعیدگونه نگه داشت.

امام هادی علیه‌السلام در مدت عمر شریف خود با هفت تن از خلفای عباسی، معاصر بود و سرانجام در ایام خلافت معتز عباسی به دستور این خلیفه نابکار و جنایت کار آن حضرت را با زهر مسموم و به شهادت رسانیدند. از عمر شریف امام هادی علیه‌السلام در هنگام شهادتش تنها ۴۲ یا ۴۱ و یا ۴۰ سال گذشته بود.

گرچه در سال شهادتش، همگان اتفاق دارند که در سال ۲۵۴ قمری بود، ولی در روز و ماه شهادت جانگدازش اتفاقی میان مورخان و سیره‌نگاران نیست. اکثر مورخان و سیره‌نگاران شیعه شهادت آن حضرت را سوم رجب دانسته اند ولی برخی از علمای شیعه و بسیاری از اهل سنت آن را ۲۷ و یا ۲۵ جمادی الثانی می‌دانند.

پس از شهادت امام هادی علیه‌السلام، امام حسن عسکری علیه‌السلام بدن مطهر پدر را غسل و کفن نمود و بر وی نماز گزارد. آنگاه اهالی سامرا که جملگی در عزا و ماتم آن حضرت بودند، بدن شریف وی را به خیابان بزرگ شهر معروف به "شارع ابی‌احمد" تشییع و بر وی نماز گزاردند و سپس به خانه‌اش برگردانده و در همانجا مدفون نمودند.

هم اکنون در حرم مطهر این امام همام، غیر از قبر شریف ایشان، قبر مطهر فرزندش امام حسن عسکری علیه‌السلام و قبر حکیمه خاتون دختر امام جواد علیه‌السلام و قبر نرجس خاتون همسر امام حسن عسکری علیه‌السلام و مادر ارجمند امام زمان علیه‌السلام قرار دارد و این چهار قبر مطهر، مزار شیعیان و شیفتگان اهل بیت علیهم‌السلام در این شهر مقدس می‌باشد.

پانویس

  1. منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ج ۲ ص ۳۸۴؛ المستجاد، علامه حلی، ص ۲۱۷.
  2. الارشاد، شیخ مفید، ص ۶۳۵؛ وقایع الایام، شیخ عباس قمی، ص ۲۸۲؛ کشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ج ۳، ص ۲۲۹.
  3. تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۵۰۳؛ تاریخ الطبری، ج ۷، ص ۵۱۹.

منابع

  • سید تقى واردى، روز شمار تاریخ اسلام، جلد چهارم، ماه جمادی الثانی.

منابع بیشتر:

  • وقایع الایام شیخ عباس قمی، ۲۷ جمادی الثانی.

مطالب مرتبط

برگرفته از «https://wiki.ahlolbait.com/index.php?title=شهادت_امام_هادی_علیه_السلام_بنا_به_نقلی&oldid=139111»